Hvis du døjer med en diskusprolaps, er genoptræning i langt de fleste tilfælde vejen frem. Det er en god og sikker behandlingsform, der ikke kun kan forbedre dine symptomer, men også forebygge lignende problemer på længere sigt. Træning er dog et vidt begreb, og det er svært at vide, hvor og hvordan man skal starte. Den private klinik Smertefribevægelse har på deres hjemmeside nogle eksempler på gode øvelser til behandling af en diskusprolaps.

Når du har en diskusprolaps og oplever smerter i forbindelse med denne, er det naturligt at ville undgå at bevæge sig for meget. Selvom hvile er godt for, at kroppen skal kunne hele og restituere sig, kan det dog ofte betyde, at man sidder eller ligger stille meget af tiden. Derfor er træningsøvelserne vigtige, da formålet med disse øvelser er at genopbygge eller øge bevægeligheden og styrken i rygsøjlen samt de omkringliggende områder.

Man vil ofte benytte sig af bevægelses- og styrkeøvelser. I den første kategori har vi f.eks. den velkendte cat-cow/cat-camel, der hyppigt bruges indenfor yoga også. Indenfor styrke kan du benytte dig af f.eks. bækkenløft og variationer af dødløft, squat og lunges. Det gode ved disse øvelser er, at du kan lave dem derhjemme, lige når det passer dig. Specielt i starten kræver de nemlig ingen vægte, da du stille og roligt bør begynde med din træning alene med din kropsvægt. Lidt efter lidt kan du så begynde at tilføje vægt.

Før du går i gang, kan du dog få en gratis og uforpligtende konsultation hos Smertefribevægelse. Klinikken består af et team af professionelle behandlere med faglige baggrunde. Her kan du få en vurdering af din individuelle situation, og sammen kan I lægge en plan for behandlingen af din diskusprolaps, så du kan blive smertefri og opleve en forbedret tilværelse.